Skip to content

Wil je rust, maar ben je druk?

Bijna alle vrouwen die ik ken zijn druk.  Ze werken hard, ze runnen het huishouden, ze zorgen voor kids en ze plannen de vakanties. En zelf ben ik eigenlijk uit het zelfde hout gesneden.

We bereiken veel, natuurlijk. We zetten stappen in ons werk. Zijn trots op wat we bereiken. En terecht. We willen misschien nog wel een stapje harder en verder reiken. En ondertussen garanderen we dat alles thuis en in ons sociale leven loopt zoals het moet. Daar is niks mee toch?

Maar wat als de spanning stijgt? Wat als er ongemak is in je leven? Als je niet meer weet of je nog wilt blijven doen wat je deed. Als je je kwetsbaar voelt in je werk, in je relatie, in je gezin of bij je sociale contacten. Hoe ga je om met de spanning en zorgen en het ongemak van lastige situaties?

Met hard werken is niks mis. Maar als je, net als ik, een ‘overfunctioner’ bent, dan ga je snel over je eigen grenzen heen. Je bent gewend om aan te pakken en een tandje harder te lopen. En dat is dan je patroon. Je kunt niet anders, ook niet als het leven even tegen zit.

Dit is hoe je een ‘overfunctioner’ in jezelf herkent:

– Je bent snel in advies geven, problemen oplossen, de leiding nemen in een crisissituatie. Daardoor bemoei je je soms met dingen die eigenlijk niet van jou zijn.

– Je neemt acties én verantwoordelijkheid over van degene die eigenlijk aan het stuur moet zitten. Soms ben je nauwelijks in staat om anderen een beslissing te laten nemen.

– Je bent een kei in micro-managen. Je houdt alle details in de gaten en zorgt ervoor dat elk onderdeel perfect verloopt. Dat leidt tot ongezond perfectionisme.

– De mensen in je directe omgeving worden terughoudend en soms zelfs passief als er iets moet gebeuren. Die weten inmiddels wel wie er actie gaat ondernemen. Jij!

– Als je de tijd neemt en eerlijk bent naar jezelf, doe je dan al die dingen voor jezelf of leef je de verwachtingen van anderen?

Overfunctioning helpt niet. Dingen doen en oplossen is prima. Maar je geluk halen uit ‘redderen’ en bezig zijn is niet hoe je je leven écht wilt leiden.

Het helpt je op de korte termijn. Je krijgt er een tevreden gevoel van.

Maar op de lange termijn raak je uitgeput en opgebrand. Omdat je nooit rust neemt om te voelen hoe het écht met je is.

Dit zijn drie dingen om te leren:

1. Wees je bewust van je natuurlijke neiging tot overfunctioneren. Bespreek het met mensen om je heen. Vraag eens aan anderen wat zij je zien doen in een lastige situatie. Zo ga je sneller herkennen wanneer je weer in je oude patroon valt.

2. Bedenk waar je het meest bang voor bent, wat je kwetsbaar maakt. Benoem het eens, zeg het hardop. ‘Ik voel me bezorgd, want ik weet niet of het allemaal goed komt’. (Zo simpel kan het zijn.) Je zult zien dat emoties toelaten helemaal niet het einde van de wereld is. Ja, ongemakkelijk en lastig soms. Dat klopt. Maar ook je emoties gaan weer voorbij.

3. Zoek verbinding en vraag om hulp. Kom uit je actiemodus en bel iemand op, betrek je partner, vraag je kinderen om ook hun handen uit de mouwen te steken. Dat voelt vast tegennatuurlijk. Niet alleen voor jou, maar ook voor hen. En dat is prima. Iedereen moet een beetje wennen aan een nieuwe situatie.

Het valt niet mee om nieuwe patronen te leren.

Maar het kan! Zo kom je steeds een beetje dichter bij het leven dat je écht wilt leven. Bij de persoon die je écht wilt zijn.

Powered by WishList Member - Membership Software