Skip to content

Leren (en) spelen

 

PLAY was mijn woord voor 2015. En leren is eigenlijk mijn woord voor het leven. Geen wonder dus dat ik op het puntje van mijn stoel zat toen iemand mij vertelde dat er een belangrijke relatie bestaat tussen spelen en leren. En dat vooral de mate waarin er prestatiedruk bestaat invloed heeft op je vermogen om te leren.

Dat zit zo: stel, je wilt leren basketballen of skateboarden en je doet dat spelenderwijs. Dan lever je veel betere resultaten dan degene die bij de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden gefocused is op het resultaat. Die vooral bezig is om indruk te maken op de beoordelaar om in de selectie te komen. Die focus op resultaat helpt je wel om beter te worden, maar alléén als je al vaardig bent in het onderdeel waar je beter in bent.

Aanrommelen, een beetje klooien, wat rotzooien met nieuwe dingen heeft dus eigenlijk veel meer effect dan wij denken. We hebben soms zo’n vastomlijnd beeld van wat iemand moet doen als hij of zij iets nieuws leert. Over hoe je die persoon moet begeleiden en hoe het meest effectief resultaat bereikt moet worden. Zelf heb ik als moeder duidelijke ideeën over hoe mijn kinderen op de middelbare school hun huiswerk het beste zouden kunnen aanpakken. Maar de waarheid is dat we nog veel meer niet weten over hoe mensen leren en ontwikkelen dan dat we wél weten.

In dit boek: Free to Learn, gaat Peter Gray vooral in op de consequenties hiervan in schoolsystemen. Maar als leren je lief is, dan heb je van die inzichten voor de rest van je leven plezier. Op mijn verlanglijstje dus!

 

 

Leave a Comment

You can use these HTML tags:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

achttien − zeven =

Powered by WishList Member - Membership Software